czwartek, 30 stycznia 2014

Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych


Autor: S. Lachowski
Wydawnictwo Studio Emka
Warszawa 2013
Liczba stron: 324


Cytat z książki
Przywództwo nie polega na nauce technik oddziaływania na ludzi i kierowania nimi przy ich pomocy, jego podstawą jest samoświadomość, rozpoznanie tego, co dla nas jest najważniejsze, i ukształtowanie zasad, jakimi się kierujemy.  (s. 10)
           

Dość już dawno temu czytając Ekonomię dobra i zła (na marginesie polecam gorąco) natknęłam się na nazwisko Sławomira Lachowskiego, którego książka reklamowana była na ostatnich stronach wyżej wymienionej pozycji. Wtedy to nazwisko niewiele mi mówiło, ale spodobał mi się tytuł tamtej książki: Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i w biznesie. Zanotowałam nazwisko autora na czas, gdy lista lektur zmaleje. Kiedy okazało się pod koniec roku, że w Wydawnictwie Studio Emka ukaże się nowa książka Lachowskiego podejmująca temat przywództwa, miałam jasność, że oto czas na zapoznanie się z poglądami autora nadszedł.
W książce Od wartości do działania Lachowski przedstawia ideę przywództwa przez wartości, niestety nieoczywistą w świecie szeroko rozumianego biznesu. Śmiem twierdzić, że może to być ciekawa, inspirująca lektura nie tylko dla osób, które zawodowo sprawują rolę przywódcy. Jak słusznie zauważa autor, „każdy, choćby na moment staje się przywódcą, pełniąc w życiu rozmaite role”. Oczywiście do środowiska liderów książka ta skierowana jest szczególnie, w tzw. pierwszym rzędzie. I tak jak inspirująca, może być dla wielu osób również zaskakująca, a nawet kontrowersyjna. Autor konsekwentnie przekonuje czytelnika do idei, że dobre przywództwo potrzebuje wartości, co wbrew pozorom, nie jest takie oczywiste.  
Książka to właściwie jedno wielkie case study, bo wszystkie głoszone przez siebie tezy Lachowski potwierdza opisami konkretnych przypadków ze świata biznesu, polityki, sportu. Dzieli się również swoimi osobistymi doświadczeniami w byciu przywódcą.
 Przy okazji muszę powiedzieć, że dowiedziałam się sporo o mbanku i w ogóle o świecie banków, który jest dla mnie dość egzotyczną krainą. Jednocześnie przyznaję, że było trochę takich akapitów, przez które przedzierałam się z trudem właściwym ignorantowi sceny polityczno-ekonomicznej… I nie jestem w stanie orzec, na ile to moje braki w wiedzy czy po prostu niewielkie zainteresowanie określonymi wątkami, a na ile autor trochę się powtarzał, trochę może przynudzał. Mam nadzieję, że pan Lachowski się nie obrazi, jeśli zdarzy mu się przeczytać to, co tutaj piszę, bo ogólnie nie mam wątpliwości, że Od wartości do działania to książka bardzo wartościowa J
W skrócie o tym, co konkretnie znajdziecie w książce. Bardzo ważny wątek to podział na dobre i złe przywództwo z szczegółową analizą, na czym polega złe przywództwo. W kolejnych rozdziałach autor precyzuje pojęcie przywództwa przez wartości. Ostatnia cześć to przedstawienie pięciu zasad przywództwa przez wartości wypracowanych swego czasu w mbanku, tzw. DROGA, czyli doskonałość, realizacja, odpowiedzialność…a dalej sobie w doczytajcie, żeby nie zdradzać wszystkiego. Czyli, żeby było jasne, nic nie znajdziecie o supertajnych technikach zarządzania ludźmi, a sporo o tym, że dobre przywództwo wymaga autorefleksji i samoświadomości. Popieram z całego serca! Popieram i zachęcam do lektury.
Na zachętę dodam jeszcze, że na stronie www autora znalazłam informację o możliwości pobrania książki w wersji elektronicznej – „jako prezent”. Jeśli lubicie taki format, to zajrzyjcie tutaj: slawomirlachowski.pl
Za egzemplarz książki dziękuję Wydawnictwu Studio Emka.



2 komentarze:

  1. chcąc prowadzić taką stronę musi się pani koniecznie nauczyć czym jest ,,recenzja''.
    ta strona to subiektywny ''przejazd'' przez przeczytane książki.
    na łapu-capu, bez ładu i składu.
    radzę poczytać recenzje osób na pewnym portalu w którym czytać lubią, nie chcę reklamować, pewnie Pani zna.
    bowiem ta strona to szkoda czasu, i naszego i Pani. bo nic nie wnosi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że jestem subiektywna - z tym fragmentem opinii zgadzam się bez chwili wahania. Uff, jak dobrze, że nie tylko mi daleko do bycia obiektywną w ocenie...

      Usuń