czwartek, 5 marca 2015

Osobowość stres a zdrowie

Autor: N. Ogińska-Bulik, Z. Juczyński
Wydawnictwo Difin (dziękuję!)
Warszawa 2010
Liczba stron: 320




Cytat z książki
O ile choroba to faktycznie brak zdrowia, to do uznania kogoś za człowieka zdrowego nie wystarczy jedynie stwierdzenia braku choroby. Zdrowie wyklucza chorobę, ale wymaga ponadto wskazania posiadania czegoś pozytywnego. 
(s. 15)
           


Nastał czas zajęcia się kwestią zdrowia, albo niestety raczej choroby. Minione tygodnie mijały mi pod znakiem infekcji wdzierających się do domu drzwiami i oknami. Trochę mniej przez to przeczytałam, a to, co czytałam, było jak najbardziej w temacie. Dziś już mogę Wam zaprezentować wreszcie kolejną książkę. Mam nadzieję, że refleksje z tej lektury będą przydatne nie tylko mi, bo „szlachetne zdrowie” to klejnot, jak pisał Kochanowski. Mnie w każdym razie po ostatnim czasie jest blisko do powtarzania za nim; „Klejnocie drogi, mój dom ubogi oddany tobie ulubuj sobie!”
Cała sprawa polega jednak na tym, żeby nie czekać na zdrowie aż samo do nas przyjdzie, jak przychodzą choroby. Mam tutaj trochę na sumieniu w ostatnim czasie… Do swoich zachowań zdrowotnych dopisuję jednak z satysfakcją lekturę książki Stres, osobowość a zdrowie. Choć jest to pozycja naukowa, napisana jest dość przystępnie. Autorzy podają cale mnóstwo przeciekawych informacji dotyczących powiązań między osobowością, naszym reagowaniem na stres i zapadaniem na rożne choroby. 
Książka adresowana jest przede wszystkim do profesjonalistów z obszaru „zdrowia rozumianego holistycznie”, jak podają autorzy. Zgadzam się z tym w pełni. Dzięki jej lekturze można uporządkować wiedzę dotyczącą pojmowania zdrowia (w szerokim ujęciu obejmującym zarówno zdrowie fizyczne, psychiczne, rozwój osobowościowy, satysfakcję z życia itp.), pojęcia stresu i radzenia sobie, ryzyka zachorowania. Dla psychologów, trenerów, pedagogów, czy lekarzy może to być też szansa na wyposażenie się w wiedzę potwierdzoną badaniami, opartą o konkretne teorie. Czasem na przeróżnych warsztatach pod hasłem radzenia sobie ze stresem jest niestety więcej psychologii potocznej niż rzeczywistej wiedzy.
Lektury takie, jak ta, nie ułatwiają życia. Przełożenie informacji z książki na konkretne narzędzia, na przykład do pracy z grupą, którą edukujemy w kwestiach radzenia sobie ze stresem, zadbania o swój życiowy dobrostan,  będzie wymagało pracy własnej. Jest to jednak w mojej ocenie trud warty poniesienia. Po pierwsze ta odrobina niezbędnego wysiłku oznacza rozwój własny, a jak tu pomagać w rozwoju innym, jeśli sami nie będziemy doświadczali satysfakcji z własnego? Znacie pojęcie flow (zaangażowanie, przepływ)? Potrzeba interesujących wyzwań, by się zaciekawić, zaangażować, żeby chciało na się chcieć!
Po drugie, jakość tego, co oferujemy innym zależy między innymi od tego czy mamy gotowość na ciągłe zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności. Pozwolę sobie na odezwę: postawmy na jakość!
Na koniec ciekawostka z badań: za zdrowie w około 10% procentach odpowiada jakość opieki medycznej, a w około 50% styl życia.  

Teraz już pozostaje mi tylko życzyć Wam owocnej lektury i dobrego zdrowia.
P.S. Jak tam zdrówko?



11 komentarzy:

  1. Kasiu, przypomniałaś mi tą recenzją, że na studiach i chwilę po nich pasjonowałam się psychologią zdrowia...a potem zupełnie o tym zapomniałam :/ Książka wydaje się ciekawa i chętnie bym się nią inspirowała w pracy :)

    Moje zdrowie... no cóż... właśnie jestem na dwutygodniowym zwolnieniu lekarskim :] Ale nie narzekam za to na brak czasu na lekturę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Życzę w takim razie dobrej lektury i dobrego zdrowia!

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja czytam teraz "Coaching zdrowia" polecany kiedyś przez Ciebie na blogu. Tak bardzo chciałam go mieć, że na imieniny dostałam dwa egzemplarze :-) Zdrowia!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspomniałam o tej książce w newsletterze, a dziś przypominam recenzję "Coachingu zdrowia" na FB, bo jest również w temacie zdrowia, ale napisana dla każdego. Ciekawa jestem Twojej opinii. Może dasz znać jak przeczytasz?
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie się podzielę wrażeniami po lekturze. Lecz to trochę potrwa, bo mnie dużo czasu zajmuje przeczytanie książki od początku do końca ;-)

      Usuń
  5. dla zainteresowanych: http://ksiazkapsychologiczna.blogspot.com/2013/07/coaching-zdrowia-twoje-zycie-w-twoich.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podzieliłam się swoimi wrażeniami pod Twoją recenzją "Coachingu zdrowia".
      Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  6. Jeśli chodzi o książki godne polecenia, to z ręką na sercu polecam Allena Carra: https://allencarr.pl .Dzięki jego książce udało mi się pokonać paskudny nałóg, jakim było palenie papierosów. I nie uwierzę teraz, że nie da się rzucić. Da się! Wszystko się da, wystarczy tylko chcieć i podjąć jakieś działanie. A potem cieszyć się życiem bez nałogów i żyć pełnią życia!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię czytać książki, które przedstawiają w prosty sposób jak poradzić sobie ze stresem, zarządzać emocjami, czy innego rodzaju poradniki. Zainteresowała mnie korelacja między osobowością a odczuwaniem stresu - z chęcią przeczytam polecaną pozycję :)

    OdpowiedzUsuń